Wilders vreest Baudet

Geert Wilders kent maar één communicatiestrategie: die van de overtreffende trap. Hij heeft geen partijorganisatie, geen vrijwilligers die hem helpen zijn boodschap te verspreiden en geen eigen media-team behalve zijn eigen Twitter-account. Nu hij merkt dat Thierry Baudet serieus inbreuk op zijn electoraat begint te maken kan hij weinig anders dan een nóg grotere mond opzetten in de hoop op aandacht. Vandaar zijn aangifte tegen Mark Rutte.

Wilders’ communicatiestrategie heeft hem tot dusver geen windeieren gelegd. Met alleen zijn Twitter-account wist hij jaren lang onderwerpen op de maatschappelijke agenda te krijgen, partijen tegen zich in het harnas te jagen – wat op zich onvermijdbaar politiek entertainment is – en zo clickbait te worden: een kop met Wilders trok en trekt veel bekijks.

Zijn strategische keuze maakt wel dat hij afhankelijk is van free publicity, ofwel de bereidheid van media om zijn boodschap op te pikken, hem aandacht te geven. Dat betekent dat hij moet werken met de wetten die gelden in de media; hij moet steeds weer iets nieuws brengen, steeds iets verder gaan om zijn vorige eigen uitspraak te overvleugelen. Er moet immers wel iets nieuws te melden zijn of iets met een hoge ‘wow!’-factor te berde gebracht worden willen journalisten over hem schrijven.

De keerzijde van deze strategie zit hem precies daarin: inhoudelijk en qua vorm continu iets nieuws brengen, iets wat we nog niet eerder hebben gezien. Het maakt dat hij, om aan die wetten te voldoen, steeds radicalere uitspraken doet. Hij heeft tenslotte alleen zijn brein, zijn mond en zijn Twitter-account.

Lange tijd had Wilders het rijk alleen op rechts. Nu Thierry Baudet en zijn Forum voor Democratie op het strijdtoneel verschenen zijn en een directe, in de peilingen succesvolle bedreiging voor hem blijkt te zijn begint Wilders bokken te schieten. Zo’n drieënhalve maand voor de komende gemeenteraadsverkiezingen, waarin hij het in Rotterdam op wil nemen tegen Leefbaar Rotterdam/Forum voor Democratie, doet hij met veel misbaar aangifte tegen Mark Rutte.

Wilders vindt dat ‘Nederlanders gediscrimineerd worden’ door Rutte. Een loepzuivere dog whistle; omdat het Wilders is die de term ‘Nederlanders’ in de mond neemt en het medium de boodschap is (‘the medium is the message’) weet zijn zich ten opzichte van minderheden achtergesteld gevoelde aanhang direct dat hij hen bedoelt. Daarmee begeeft hij zich direct in het vaarwater van Thierry Baudet die dezelfde electorale doelgroep probeert te bedienen met dezelfde politieke boodschap van ‘Nederland is van ons (Nederlanders)’.

Aangifte tegen de VVD-leider wegens discriminatie. En dat terwijl Geert Wilders nog niet eens zo lang geleden zelf pleitte voor het schrappen van het verbod op discriminatie, zoals Nu.nl memoreert.